۱۳۹۶ آذر ۲۳, پنجشنبه

تاییدحکم #اعدام #احمدرضاجلالی پزوهشگر ایرانی ،بیانیه عفوبین اللمل



 احمدرضا جلالی پزشک و محقق ایرانی مقیم سوئد
عفو بین‌الملل اعلام کرد، دادگاههای رژیم با تأیید حکم اعدام برای احمدرضا جلالی که به جاسوسی اتمی «حاکمیت قانون را زیرپا گذاشته و باید فوراً این حکم اعدام را لغو کند

عفو بین‌الملل در بیانیه خود تأکید کرد: این اقدام نه تنها تجاوز به حقوق قانونی جلالی برای داشتن یک دادگاه منصفانه است، بلکه تجاوز به حق او برای زندگی است.
همسر احمدرضا جلالی پزشک و محقق ایرانی مقیم سوئد گفت همسرش در دادگاهی در ایران به اتهام "محاربه" و "همکاری با دولت اسرائیل" به اعدام محکوم شده است.
 ویدا مهران نیا گفت حکم دادگاه بدوی را روز شنبه دریافت کرده است.
 همسر آقای جلالی گفت همسرش "سیصد برگ" مدرک دال بر بیگناهی و عدم همکاری به دادگاه ارائه کرده اما دادگاه به این مدارک توجهی نداشته و "بدون سند و مدرک" این اتهام "واهی" را وارد دانسته است.
آقای جلالی که در زمینه پزشکی بحران تخصص دارد در آوریل ۲۰۱۶ به دعوت دانشگاه‌های تهران و شیراز برای برگزاری یک کارگاه مدیریت بحران به ایران سفر کرد و دستگیر شد.
حدود دو ماه بعد از بازداشت، عفو بین‌الملل بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن آمده بود ماموران وزارت اطلاعات آقای جلالی را روز ۲۵ آوریل، سه روز پیش از ترک ایران به مقصد سوئد، بازداشت کرده‌اند. 
به نوشته عفو بین الملل خانواده آقای جلالی ده روز از وضعیت او بی‌اطلاع بودند تا اینکه به او اجازه داده شد تلفنی با آنها تماس بگیرد. 
به گزارش عفو بین‌الملل احمدرضا جلالی یک هفته در مکانی نامعلوم نگهداری شده و بعد به بند ۲۰۹ زندان اوین انتقال یافته بود. 
در آن زمان گفته شد که وکیل آقای جلالی به جزئیات پرونده دسترسی نداشته و برای "اعتراف" به جاسوسی برای "دولت متخاصم" تحت فشار شدید قرار گرفته و وقتی از اعتراف خودداری کرده به او گفته شده با اتهام "محاربه" که مجازات مرگ دارد روبرو خواهد شد. 
آقای جلالی در اعتراض از ۲۶ دسامبر اعتصاب غذا کرده بود.
مادر احمدرضا جلالی

مادر احمدرضا جلالی: حکم اعدام پسرم تایید شده، من را هم اعدام کنید
مادر احمدرضا جلالی می گوید: «از پسرم با شکنجه و چشمان بسته اعتراف گرفته‌اند. همین برای این که دق کنم، کافی است»
«دبیر دریا بیگی»، وکیل فعلی احمدرضا جلالی است. او امروز برگه تایید حکم اعدام از سوی دیوان علی کشور را به مادر موکلش نشان داده است.
مادر احمدرضا می گوید: «حال خودمان را نمی‌فهمیم. می‌خواهند پسر دسته گلم را پر پر کنند اما من نمی‌گذارم. باید من را هم همراه احمدرضا اعدام کنند.»
مادرش می‌گوید: «احمدرضا قسم می‌خورد که اصلا این شهیدان هسته‌ای عزیز را نمی‌شناخته و چیزی درباره این موضوع نمی‌داند. او روی قرآن دست زده و قسم خورده اما آن‌ها قبول نکرده‌اند. برای من هم قسم خورد؛ جان بچه‌هایش را قسم خورد
این مادر نگران آه بلندی می‌کشد و می‌گوید: «مگر یک نفر را به خاطر شهید شدن دانشمندان هسته‌ای عزیز اعدام نکردند؟ حالا می‌گویند پسر من هم باید اعدام شود. اگر آن فردی را که به همین اتهام اعدام کردند، مجرم نبوده، زنده اش کنند و تحویل خانواده‌اش بدهند، بعد به پسرمن تهمت بزنند و او را بفرستند پای چوبه دار 
اشاره مادر احمدرضا به اعدام «مجید جمالی فشی» است. او سال 91 به عنوان عامل موساد و قاتل شهید علیمحمدی معرفی و اعدام شد. اعترافات مجید جمالی فشی در بسیاری از سایت‌های خبری و روزنامه‌ها منتشر شد. او گفته بود که با وعده پول و شهرت اسراسیلی‌ها دست به این کار زده است. 
احمدرضا جلالی اما بارها اعلام کرده تحت شکنجه‌های جسمی و روحی اعتراف کرده و در دادگاهی از بازپرس‌هایش هم شکایت کرده ولی بی فایده بوده است. مادرش می‌گوید: «از پسرم با شکنجه و چشمان بسته اعتراف گرفته‌اند. همین برای این که دق کنم، کافی است 
او 73 سال دارد و از یک سال و هفت ماه پیش آسوده زندگی نکرده است. یک هفته در میان از تبریز به تهران می‌آید تا بتواند پسرش را پشت کابین‌های ملاقات زندان اوین ببیند؛ پسری را که با خون دل بزرگ کرده، دکتر شدنش را دیده و هربار به ایران می‌آمده، به وجودش افتخار می‌کرده است: «فکر می‌کردم جایزه گرفتن و تقدیر شدنش را می ببینم اما حکم اعدامش را نه 
او امروز پس از  این که مطلع شده حکم اعدام فرزندش تایید شده، دوباره حالش بد شده است: «ناراحتی قلبی و فشار خون بالا دارم و تا مرز سکته پیش رفتم. اما من تا وقتی جان دارم، از حق پسرم دفاع می‌کنم. پسر من دانشمند است. خودشان دعوتش کردند، حالا می‌گویند جاسوس است
 به گفته مادر احمدرضا، دانشگا‌ه های مختلف ایران از پسرش بارها برای انجام پروژه‌های علمی دعوت کرده بودند:«آخرین بار به دعوت دانشگاه تهران به ایران آمده بود 
او برای پی گیری وضعیت پسرش به خیلی جاها مراجعه کرده است: «آقای "پزشکیان" و آقای "قناعت‌کار" را دیده‌ام، به خیلی جاها هم نامه نوشته‌ام؛ از ریاست جمهوری تا قوه قضاییه. اما هیچ کس جواب درست نمی‌دهد. هیچ‌جا یک حرف مثبت به من نزده‌اند. همه می‌گویند به ما مربوط نیست. پس به چه کسی مربوط است؟»
 مادر احمدرضا بارها در مراجعاتش با توهین و تحقیر هم رو به رو شده است: «سرباز دم دادسرای اوین به من توهین کرد. می‌گفتم می‌خواهم بروم بازپرس را ببینم، می‌گفت نمی‌شود، برو؛ پسرت اعدامی است. تازه دو ماه است حکم احمدرضا آمده، آن وقت آن سرباز چه طور می‌دانست حکم پسر من چیست؟» 
آخرین بار که احمدرضا را دیده، پسرش در وضعیت روحی بدی بوده است: «نگران بچه‌ها و خانمش است. می‌گفت بگذار اعدامم کنند. من گناهی ندارم. این‌ها زور می‌گویند. بگذار اعدامم کنند تا راحت شوند. امروز هم تلفنی حرف زدیم. وقتی فهمید حکم تایید شده، بیش تر به هم ریخت. از نظر روحی وضع خرابی دارد
 این جا که می رسد،صدای مادر احمدرضا می‌لرزد: «نمی‌دانم برای این ظلمی که در حق بچه من کردند، جواب خدا را چه طور می‌دهند 
او اوایل دستگیری پسرش چندبار با رسانه‌ها گفت و گو کرده اما بعد از مدتی پسرش گفته است دیگر مصاحبه نکند: «یک دفعه آقای قاضی به پسرم گفته بود به مادرت بگو دیگر حرف نزند، کار تو درست می‌شود. پسرم هم به من گفت مصاحبه نکن. من گفتم باشد، دیگر سکوت می‌کنم تا شاید این‌‌ها هم به پسرم رحم کنند. اما بعدا دیدم وقتی من سکوت کردم، این‌ها به پسرم حکم اعدام دادند
مادر احمدرضا تنها یک خواسته دارد: «صدای ما را به گوش مجامع بین‌المللی برسانید و بگویید احمدرضا تنها یک خواسته دارد؛ می‌خواهد در دادگاه علنی محاکمه شود. بیایند و روشن بگویند گناه پسرم چیست و مردم قضاوت کنند. این خواسته ما است.»


عفو بین‌الملل گزارش کرده بود که پس از نه ماه زندان از جمله سه ماه انفرادی، آقای جلالی روز ۳۱ ژانویه بدون حضور وکیل در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب حاضر شده و قاضی ابوالقاسم صلواتی اتهام او را "جاسوسی" عنوان کرده و گفته بود که احتمال دارد با مجازات اعدام روبرو شود. 
ویدا مهران‌نیا در آن زمان گفته بود ماموران وزارت اطلاعات گفته‌اند که اتهام همسرش "امنیتی" است و از آن‌ها خواسته بودند که در این باره سکوت کنند: "ما هم سکوت کردیم چون فکر می‌کردیم که او را اشتباهی بازداشت کرده‌اند." 
احمدرضا جلالی پزشک و محقق ۴۵ ساله پزشکی بحران است که در دانشگاه‌های بلژیک، ایتالیا و سوئد تدریس کرده است. او در سال ۲۰۰۹ برای ادامه تحصیل ایران را ترک کرد.
به گفته خانم مهران‌نیا همسرش بارها به دعوت دانشگاه‌های ایران برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی به ایران سفر کرده بود.  
بیانیه تازه عفو بین الملل 
عفو بین الملل روز دوشنبه در بیانیه ای خواستار لغو فوری حکم اعدام آقای جلالی شد. این گروه نوشت که از زمان بازداشت او در ماه آوریل ۲۰۱۶ چندین مقام اروپایی خواستار آزادی او شده اند. 
فیلیپ لوتر مدیر تحقیقات خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین الملل گفت: "احمدرضا جلالی بعد از یک محاکمه به شدت غیرمنصفانه به اعدام محکوم شده که نه فقط ثبات قدم مقام های ایرانی در استفاده از مجازات اعدام، بلکه نگاه کاملا حقارت آمیز آنها به قانون را نشان می دهد." 
او گفت هیچ شواهدی عرضه نشده که نشان دهد آقای جلالی چیزی بیش از یک دانشگاهی است که حرفه خود را به طور مسالمت آمیزی دنبال می کند. 
او افزود: "اگر او به خاطر استفاده مسالمت آمیز از حقش برای آزادی بیان، ارتباط با دیگران و تجمع از جمله از طریق کار آکادمیک محاکمه و محکوم شده است، مقام ها باید فورا و به طور نامشروط او را آزاد کنند و همه اتهامات وارده را باطل کنند." 
به نوشته عفو بین الملل در یک رکورد صوتی که در روز ۲۲ اکتبر در یوتیوب منتشر شد صدای احمد رضا جلالی شنیده می شود که می گوید او در زمان حبس انفرادی وادار شد دو بار در برابر دوربین با خواندن بیانیه هایی که بازجوها از قبل آماده کرده بودند "اعتراف" کند. 
بنابه این گزارش او می گوید که از طریق شکنجه روانی و تهدید به اعدام و بازداشت فرزندانش تحت فشار شدید قرار گرفت تا "اعتراف کند" که جاسوس یک "دولت متخاصم است." 
عفو می نویسد: "او در این پیام صوتی می گوید که عقاید آکادمیک او برای محکوم کردنش به اعدام به کار گرفته شده است. او همچنین این اتهامات را رد کرده و می گوید ساخته و پرداخته ماموران وزارت اطلاعات است." 
عفو بین الملل می گوید که با مجازات اعدام در هر شرایطی بدون استثنا مخالف است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر