۱۳۹۹ اردیبهشت ۱, دوشنبه

ایران-کرونا ویروس و فاجعه زن ستیزی در رژیم آخوندی ولایت فقیه


۷۰۰ مادر باردار و ۲۴۰ ماما به کرونا مبتلا شدند، ۲۰نوزاد مبتلا به کرونا

بر اساس برخی گزارشات منتشر شده حدود ۲۳۰۰نفر از پزشکان و کادر درمانی  در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و یا فوت کرده اند.


۷۰۰ مادر باردار و ۲۴۰ ماما به بیماری کرونا مبتلا شده اند.شهلا خسروی، مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی این خبر تکاندهنده را در یک نشست خبری روز یکشنبه ۱۴اردیبهشت ۹۹، اعلام کرد. شهلا خسروی تصریح کرد، از این تعداد «۲۰۰ مادر باردار به شکل سرپایی به بخش های درمانی مراجعه کرده اند.»
در ابتدای اپیدمی کرونا ماماها مراقبت بیماران کرونایی را به صورت داوطلبانه انجام دادند و یکی از دلایل ابتلا این بخش از کادر بهداشت و سلامت همین موضوع می باشد. مشاور وزیر بهداشت در مورد کمبود نیروی مامایی در ایران گفت، «در حال حاضر کمبود نیروی مامایی در بخش های مامایی داریم. البته این کمبود در سطوح مختلف وزارت بهداشت وجود دارد.»
در رابطه با ابتلای کادر درمان به ویروس کرونا بهروز بنیادی عضو مجلس رژیم پیشتر گفته بود، به دلیل عدم اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران «تعدادی از پرستاران و پزشکان قربانی عدم اطلاع رسانی به موقع شده اند.»

بیش از ۵۰زن زندانی در زندان سپیدار اهواز به کرونا مبتلا می شوند


برخی از زنان سرپرست خانوار به دلیل فقر و نداشتن مسکن مناسب به حاشیه شهرها پناه برده و در گودال ها و کانال های ساختمان های مخروبه زندگی می کنند. این زنان بخشی از حداقل ۳۸میلیون جمعیت حاشیه نشین ایران هستند.
کارتن خوابی، گورخوابی و اکنون گودال خوابی از پدیده هایی است که رژیم ملایان به جامعه ایران تحمیل کرده است. به دلیل سیاست های ضدمردمی و چپاولگرانه رژیم حاکم بیش از ۸۰درصد جامعه ایران در زیر خط فقر زندگی می کنند.  به اعتراف کارشناسان رژیم چهره فقر در ایران زنانه است.


زنان سرپرست خانوار در ایران قربانیان بزرگ ستم و تبعیض آخوندی


 آمار رسمی زنان سرپرست خانوار می‌گوید ۳میلیون و ۶۰۰هزار نفر هستند،
اما بعید نیست اینجا هم آمار غیر‌ رسمی وجود داشته باشد؛ آماری که همیشه از آمار‌های رسمی بیشتر است».(روزنامه جوان ۸اردیبهشت ۹۹)
حدود ۴میلیون زنان سرپرست خانوار در ایران در نتیجه شیوع ویروس کرونا تحت فشار مضاعف اقتصادی قرار گرفته اند.
۸۲درصد زنان سرپرست خانوار بیکار هستند و منبع درآمد ثابتی ندارند.
بیش از ۳میلیون زن سرپرست خانوار در ایران در فقر مطلق به‌سر می‌برند.
شمار زنان سرپرست خانوار در ایران روند تصاعدی دارد.
پس از شیوع کرونا، فشار مالی به این زنان بسیار شدید بوده و برخی را به مرحله‌ای از یأس و فشارهای روحی رسانده که صحبت از خودکشی می‌کنند.
رژیم فاسد، چپاولگر و زن‌ستیز آخوندی حتی در بحبوحه بحران کرونا، هیچ اقدامی برای کاهش فشار کمرشکن بر روی این زنان نمی کند.



دایره قربانیان کرونا: زنان کارگر، کارتن خواب، حاشیه نشین، روستایی


پس از گذشت بیش از سه ماه از شیوع کرونا در ایران هر روز زوایای جدیدی از میزان آسیب های اجتماعی ناشی از ناکارآمدی سیستم دولت و ارگان های حکومتی برملا می شود. حالا گروه های آسیب پذیر، دایره قربانیان کرونا را بزرگ تر کرده اند.
زنان کارتن خواب، زنان کارگر، زنان سرپرست خانوار و حاشیه نشینان و روستائیان در دایره قربانیان کرونا قرار دارند.
آسیب هایی که آنان از جامعه تحت فرهنگ حکومت ملایان زن ستیز می بینند، برای بسیاری از مردم در کشورهای دیگر قابل تصور نیست.
مطابق آمارهای مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی در ایران، ۸۰درصد شاغلان بدون بیمه در سال ۹۶، زن بوده اند و اغلب در مشاغل غیر رسمی. در واقع عمده افرادی که در صورت ابتلا به کرونا نمی توانند از مزایای غرامت دستمزد ایام بیماری بهره مند شوند، زنان هستند. خیلی از آنها برای تأمین معاش یک خانواده مجبور به کار هستند و کرونا برای آنها کابوس دیگری در زندگی سختشان خواهد بود. (خبرگزاری حکومتی ایلنا – ۱۷فروردین ۱۳۹۹)

گفتگوی یک بانوی دردمند دستفروش

 بانوی دردمند دستفروش که سرپرست خانواده اش می باشد درباره شرایط سخت معاش با وجود شیوع بیماری کرونا میگوید



اما آنچه که دردناکتر است این واقعیت 

 افزایش خشونت خانگی در پاندمی کرونا؛و فشار بیش از پیش بر زنان ایرانی

است

قرنطینه خانگی در دوران شیوع کرونا موجب افزایش خشونت خانگی علیه زنان شده است. این یک مشکل جهانی است. اما در ایران، به دلیل فقدان حمایت های مالی دولت از خانواده های کم درآمد و بی بضاعت و نبود مرجعی برای رسیدگی به مسائل زنانی که قربانی خشونت خانگی می شوند، این وضعیت ضریب خورده است.

مدیر کل دفتر آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی، محمود علی گو، افزایش کودک آزاری و همسر آزاری در شرایط بحران کرونا را تأیید کرد. وی گفت:‌ «در ایران، قشر متوسط قرنطینه را جدی‌تر گرفته و احتمالاً آمار خشونت در این طبقه بالاتر رفته است.» (خبرگزاری حکومتی شهروند – ۱۴ فروردین ۱۳۹۹)
تعدادی از فعالان حقوق کودکان از مورد خشونت قرار گرفتن کودکان کار توسط والدین شان به دلیل کاهش درآمد آنها در پی شیوع ویروس کرونا، ابراز نگرانی کردند. یاسمن دادور، یک مددکار کودکان گفت:‌ «بعضی خانه‌ها خیلی کوچک است و پدر و مادر با چهار بچه در یک خانه ۶۰ متری زندگی می‌کنند، پس فضای امنیت فیزیکی کم است. ممکن است نوجوانی واقعا احتیاج داشته باشد ساعتی برای خودش باشد ولی الان آن فضا را ندارد و همه اینها باعث بروز خشونت می‌شود.» (خبرگزاری حکومتی شهروند – ۱۴ فروردین ۱۳۹۹)
علاوه بر افزایش خشونت خانگی، موضوع دیگری که فعالان حقوق زنان را نگران کرده، تلنبار کردن وظایف سنگین همه اعضا خانواده بر دوش مادر در دوران قرنطینه خانگی است. مادر خانواده در نقش یک نیروی خدماتی ۲۴ساعته و تمام وقت در خانه مشغول پخت و پز و نظافت است.

جان باختن پرستاران دلسوز و زحمتکش در خط مقدم جنگ با کرونا


مسئولیت جان باختن پرستاران و کادر پزشکی مستقیما بر عهده رژیم ایران است.
چرا که با عدم تأمین بیمارستان ها چه از نظر مالی و چه از نظر تهجیزات حفاظتی نظیر لباس های مناسب و ماسک و مواد ضدعفونی کننده، پرستاران و کادر پزشکی را در برابر این ویروس مهلک بی دفاع گذاشته اند.
طی روزهای ۱۸ و ۱۹ فروردین پرستاران دلسوز و زحمتکش دیگری در اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست دادند.
آریا سیگارودی کارشناس بهداشت خانواده در مرکز بهداشت شهرستان ساری مشغول به کار بود. وی از کارمندان دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود.
آریا سیگارودی از روز ۱۱فروردین ۹۹ در بیمارستان بستری و روز ۱۸فروردین جان خود را در راه خدمت به همشهریانش از دست داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر