۱۳۹۹ اردیبهشت ۲, سه‌شنبه

اعدام در ایران نقض فاحش حقوق بشر زندانیان سیاسی در شرایط کرونا


بهای سنگین‌ اعدام در انتظار نظام

کشتن و زندان، چاره برای اهرمن، نمی‌شود

گر صدهزار سرو، ز ما فتد، پاینده اهرمن نمی‌شود

این داغهای بیشمار شقایق، که دیده‌ایم

هرگز نگو و نخوان، ارتش ظالم به سامان نمی‌شود

پول کلان، قاضی بیشمار و ارتش آماده‌ٔ به جنگ

در هیچ زمان، برای لشکر ضحاک دامن امن نمی‌شود

در چاپخانه فریب، که روزنامه می‌دهد برون

در پیشگاه خلق، سیاه‌گونه، سرخ فریدون نمی‌شود

ما با درفش کاویان حاضر به پیش خلق فریاد می‌زنیم

در فکر باطل‌اند، پول و تفنگ مانع دوران نمی‌شود

ما رسته‌ایم ز جا، اراده کرده‌ایم کین خصم بدسرشت

یکباره واژگون ز بیخ و بن، این با نشستن نمی‌شود

فردا که می‌رسد ز راه، توپ و مسلسل به هیچ کار

باید به هوش بود، بی‌رهبری، هیچ جنبشی رخشان نمی‌شود



۱۵مرداد ۹۹

اعدام زندانی قیام مصطفی صالحی برای ایجاد جو رعب و وحشت و جلوگیری از خیزشهای مردمی-

فراخوان خانم مریم رجوی به ملل متحد برای محکومیت این اعدام و بازدید از زندانهای ایران
فاشیسم دینی حاکم بر ایران صبح امروز دست به جنایت جدیدی زد و مصطفی صالحی از زندانیان قیام دیماه ۹۶ را در زندان دستگرد اصفهان اعدام کرد. شهید مصطفی صالحی ۳۰ساله در کهریزسنگ اصفهان دستگیر شد و در یک دادگاه نمایشی تحت عنوان «کارگردان اغتشاشات کهریزسنگ نجف‌آباد» به اعدام محکوم شد.
خانم مریم رجوی رئیس جمهور برگزیده مقاومت ایران اعدام وحشیانه زندانی قیامی مصطفی صالحی را قویاً محکوم کرد و گفت: رژیم پلید ولایت فقیه که در اثر کارزارهای میلیونی اعدام نکنید و لغو فوری حکم اعدام، به عقب‌نشینی از اعدام ۸زندانی قیام مجبور شد، با این اعدام جنایتکارانه می‌خواهد تلافی کند و با ایجاد جو رعب و وحشت، از بالا گرفتن خیزشهای مردمی جلوگیری کند.
خانم رجوی افزود ملل متحد و کشورهای عضو و سازمانها و مجامع بین‌المللی باید بلادرنگ این اعدام جنایتکارانه را محکوم کنند. هیات بین‌المللی حقیقت‌یاب برای بازدید از زندانهای ایران و دیدار با زندانیان بیش از هر زمان ضروری است. 


 سخنگوی مجاهدین با درود به شهید قیام‌آفرین و شورشگر مصطفی صالحی و جوانان غیرتمند کهریزسنگ و نجف آباد گفت: سلام بر مصطفی صالحی در روزی که به جنگ با پاسداران سرکوبگر ولایت فقیه قیام کرد و در روزی که برای آزادی خلق و میهن به‌شهادت رسید. راه پرافتخار این شهید شجاع قیام‌آفرین ادامه می‌یابد. جلادان و مزدوران به سزای خود خواهند رسید. بر آنان آتش رواست.

 

 محکومیتهای جهانی اعدام مصطفی صالحی:

بیانیه پارلمان اروپا 

 

عفو بین‌الملل اعدام مصطفی صالحی را محکوم می‌کند

 

کمیته‌های فرانسوی و کانادایی برای ایران دموکراتیک، انجمن حقوق‌بشری به قابیل دست نزنید و ....

بیانیه کمیته ایتالیایی پارلمانترها برای ایران آزاد،

 

اعتراض یاران شورشگر در فرانسه، آلمان، ایتالیا و کانادا به اعدام وحشیانه زندانی قیامی مصطفی صالحی

 

اعدام دو زندانی سیاسی در زندان ارومیه

    قضاییه جلادان روز سه‌شنبه ۲۴تیرماه حکم اعدام دو زندانی سیاسی را در محوطه زندان ارومیه، حدود ساعت ۱ بامداد را به اجرا درآورد.
    دیاکو رسول‌زاده و صابر شیخ عبدالله دو زندانی سیاسی محکوم به اعدام در زندان ارومیه روز دوشنبه ۲۳ تیرماه به زندان انفرادی منتقل شده بودند. تا زمان تنظیم این خبر پیکر این افراد به خانواده‌های آنها تحویل داده نشده است.
    دیاکو رسول‌زاده در تاریخ ۶اسفند۱۳۹۲ در روستای محل سکونت خود «دریاس» و صابر شیخ عبدالله نیز در تاریخ ۲۴اسفند۱۳۹۲ در یکی از خیابانهای شهر مهاباد توسط دژخیمان خامنه‌ای بازداشت و به مدت یک سال در بازداشتگاه اداره اطلاعات مهاباد تحت بازجویی قرار داشتند. این شهروندان طی این مدت از دسترسی به وکیل و ارتباط با خانواده خود نیز محروم بودند. آنها در تاریخ ۱۸فروردین١٣٩۴ توسط شعبه۱ بیدادگاه مهاباد به اتهام خمینی ساخته "محاربه" به اعدام محکوم شدند.

هدایت عبداللە پور زندانی سیاسی کرد در یک اقدام جنایتکارانه به شیوه تیرباران اعدام شد

پس از گذشت بیش از چهل روز از اعدام هدایت عبدالله پور ، گواهی فوت نشان می دهد که وی به شیوه تیرباران و در اشنویه، اعدام شده است.
فرهاد عبدالله پور برادر وی ضمن تایید اعدام هدایت عبدالله پور گفت: «۴ تیر ۹۹ به طور رسمی مطلع شدیم که حکم اعدام او در ۲۲ اردیبهشت ۹۹ در شهرستان اشنویه به اجرا درآمده است و ما برگه فوتش را نیز دریافت کردیم.»
در گواهی فوت آمده است که علت مرگ برخورد یک جسم سخت یا تیز بوده است.
آقای ابوبکر عبدالله پور، پدر هدایت در روز ۲۶ خرداد ۹۹ در یک پیام صوتی خطاب به ابراهیم رئیسی گفت: «شرم بر تو، اگر فرزند من را اعدام کرده اید پیکر او را تحویل بدهید …»
لازم به یادآوری است که هدایت عبدالله پور به همراه دست کم شش تن دیگر در ۲۶ خرداد ۹۵ در روستای قره سقل از توابع شهرستان اشنویه پس از درگیری سپاه پاسداران با حزب دمکرات کردستان ایران، بازداشت شده بود و متهم به حمایت از این گروه کردی بودند.
دایه مرجان بهروزی مادر زندانی سیاسی  هدایت عبداللە پور روز دوشنبە ١١ تیر ماه ٩٧ در اعتراض بە نامعلوم بودن سرنوشت فرزندش در مقابل ساختمان فرمانداری اشنویه با ریختن بنزین روی خود قصد خودکشی داشت کە با اقدام بە موقع مردم حاضر در صحنە از مرگ نجات یافت.






یک زندانی سیاسی بعلت ابتلا به کرونا جان باخت














روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۹ الیاس شیر محمدی فعال سیاسی و زندانی محبوس در زندان اوین، پس از روزها جدال با مرگ در پی ابتلا به ویروس کرونا سرانجام به دلیل عدم دسترسی به پزشک و دارو و امکانات درمانی در زندان اوین جانباخت.یادش گرامی باد










ابراز نگرانی عفو بین‌الملل از بی‌خبری درباره چهار زندانی محکوم به اعدام


عفو بین الملل امروز چهارشنبه۲۴اردیبهشت۹۹ در بیانیه ای نسبت به خطر اعدام مخفی چهار زندانی سیاسی هشدار داد و خواستار مشخص شدن محل نگهداری آنان و توقف اعمال خشونت و بازبینی در پرونده اعدام این زندانیان شد.لینک بیانیه عفو بین الملل



بعد از شورش زندانیان در زندان‌های مختلف، رژیم آخوندی در ماه آوریل۲۰۲۰ از اهرم اعدام برای سرکوب زندانیان و ممانعت از شورش‌های بعدی، استفاده کرد. این ماه که مصادف با ماه رمضان بود، رژیم برخلاف سالیان گذشته که به‌صورت علنی، خبر اعدام زندانیان را اعلام نمی‌کرد، از روز اول ماه رمضان دست به اعدام زندانیان زد. رژیم تعدادی از زندانیانی که در  شورش زندان‌ها موفق به فرار شده بودند و مجدد دستگیر شده و یا زخمی شده  بودند، اعدام کرد. تعدادی از زندانیان هم در اثر جراحت کشته شدند.
در این ماه ۲زندانی سیاسی اعدام شدند. یکی مصطفی سلیمی که در شورش زندان مرکزی سقر، فرار و به اقلیم کردستان رفت. در آنجا دستگیر و به رژیم تحویل داده شد و ۲روز بعد وی را اعدام کردند.
زندانی سیاسی دیگر عبدالباسط دهانی بود که به اتهام محاربه در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد. وی را زیر شکنجه مجبور به اعتراف علیه خودش کرده بودند.ادامه


 اعدام جنایتکارانه یک زندانی سیاسی در زاهدان                     خیمان خامنه‌ای در زندان زاهدان روز پنجشنبه ۴اردیبهشت زندانی سیاسی عبدالواسط دهانی را اعدام کردند.

وی در بیدادگاههای قضاییه خامنه‌ای به اتهام آخوندساخته «اقدام علیه امنیت ملی» به اعدام محکوم شده بود. زندانی سیاسی عبدالواسط دهانی در نامه‌یی به بیرون از زندان به افشای گوشه‌ای از شکنجه‌های اعمال شده بر خود پرداخته است.
وی در قسمتی از نامه خود نوشته بود: «به اتهام همکاری با گروهک‌های ضدنظام در زندان مرکزی زاهدان به‌سر می‌برم و توسط اطلاعات آگاهی و نیروی انتظامی دستگیر شدم و به آگاهی استان زاهدان آورده شدم که در آگاهی استان تحت بدترین شکنجه‌ها قرار گرفتم، دستهای من را بسته و آویزانم کردند “جوجه کباب” شدم و به کف پاها با کابل با آخرین ضربه می‌زدند و کف پاهایمان را با فندک اتمی داغ می‌دادند، خلاصه خانواده‌امان را دستگیر کرده و تهدید کردند که باید اعتراف کرده و هر چی می‌گوییم قبول کنی و من تاب این همه شکنجه‌ها را نداشتم، مجبور به اقرارهای واهی آنها شدم و حال در دادگاه محکوم به اعدام شدم، آن هم به اتهامات ساختگی.»
فاشیسم دینی حاکم بر ایران در آستانه ماه رمضان و در حالی‌که فاجعه کرونا زندانها را فراگرفته است، موج جدیدی از اعدامها را در سراسر کشور در شهرهای مختلف به راه انداخته است. تنها در روز چهارشنبه دست کم ۱۱زندانی در زندانهای گوهردشت، کرمانشاه، سنندج و دستگرد اصفهان توسط دژخیمان اعدام شدند.

سحرگاه امروز جمعه ۵ اردیبهشتاعدام دو زندانی در زندان سنندج 


دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران روز ۳اردیبهشت طی اطلاعیه ای ۱۱ اعدام جنایتاکارانه را زندانهای گوهردشت، کرمانشاه، سنندج و دستگرد توسط فاشیسم دینی را محکوم کرد

خانم مریم رجوی: آخوندها برای ایجاد وحشت و مهار اوضاع، در بحبوحه کرونا به اعدام روی آوردند

فراخوان بین‌المللی برای توقف اعدامها و آزادی زندانیان و ممانعت از فاجعه بزرگ انسانی

محکومیت بین‌المللی اعدام زندانی شورشی شایان سعیدپور


اتحادیه اروپا: اعدام شایان سعیدپور نقض کنوانسیون حقوق کودک

کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل اعدام کودک-مجرمین در ایران را محکوم کرد

کمیسر عالی حقوق‌بشر، میشل باشله، روز چهارشنبه۳اردیبهشت در سایت عفو بین‌الملل اقدام مقامات رژیم ایران به اعدام دومین کودک-مجرم در فاصله تنها چهار روز را محکوم کرد و به مقامات ایران یادآور شد که نسبت به مرگ دانیال زین‌العابدینی تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه انجام دهند.


عفو بین‌الملل ،سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز ۲اردیبهشت ۹۹، طی بیانیه‌یی اعدام شایان سعیدپور را محکوم و آن را مغایر با کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک دانستند

جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل در امور ایران و آگنیس کالامارد(Agnes Callamard) گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدامهای خودسرانه اعلام کردند:‌ رژیم ایران با اعدام شایان سعیدپور بار دیگر قانون بین‌المللی حقوق‌بشر را نقض کرده است.



خبرگزاری فرانسه: به‌رغم ویروس کرونا در زندانها، اعدامها ادامه دارد


خبرگزاری فرانسه روز ۳اردیبهشت در رابطه با اعدامهای روزهای اخیر در زندانهای ایران در گزارشی نوشت: زندانیان در ایران با خطر ویروس کرونا مواجه هستند و به‌رغم ویروس کرونا اعدامها کماکان ادامه دارد.بنا‌ به این گزارش در حالی که شیوع ویروس کرونا ادامه دارد، زندانیان در زندانهای ایران با سرنوشت نامعلومی، مواجه هستند.مدافعان حقوق‌بشر و حامیان زندانیان سیاسی هشدار می‌دهند که ویروس مرگبار کرونا به‌شدت در زندانهای ایران گسترش یافته است.


سازمان غفو بین اللمل با صدور اطلاعیه ای اعدام زندانی کرد شایان سعید پور را محکوم کرد و آنرا اقدامی کینه توزانه و بی رحمانه خواند


📢 سازمان عفو بین‎الملل با انتشار یک بیانیه گفت: اعدام امروز شایان سعیدپور به خاطر جرمی که در زمان کودکی مرتکب شده بود گواهی دیگر بر بی‌اعتنایی کامل مقامات ایرانی به حق حیات است.
🔺 مقامات ایرانی صبح امروز شایان سعیدپور را در زندان مرکزی سقز در استان کردستان اعدام کردند. شایان سعیدپور در تاریخ اکتبر ۲۰۱۸ توسط یک دادگاه کیفری در استان کردستان به اعدام محکوم شده بود. این محکومیت مربوط به ضرب و جرح کشنده یک مرد با چاقو در جریان یک درگیری در آگوست ۲۰۱۵ بود. شایان سعیدپور در زمان وقوع جرم ۱۷ سال سن داشت.
🔺 دایانا التهاوی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل گفت: «اعدام شایان سعیدپور اقدامی کینه‌توزانه و بی‌رحمانه بوده است. صدور مجازات اعدام علیه او – که در زمان وقوع جرم کودکی با سابقه طولانی بیماری‌ و مشکلات‌ روانی بوده – طبق قوانین بین‌المللی ممنوع بوده است. با اجرای اعدام او بر خلاف قوانین بین‌المللی، مقامات ایران بار دیگر نظام دادرسی أطفال و نوجوانان را به تمسخر گرفته‌اند.»
🔺 «مجازات اعدام مجازاتی به غایت بی‌رحمانه، غیرانسانی و ترذیلی است و استفاده از این مجازات علیه افرادی که در زمان وقوع زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند، طبق قوانین بین‌المللی تحت هیچ شرایطی جایز نیست. همان طور که در گزارش سالانه اعدام عفو بین‌الملل آمده، ایران یکی از معدود کشورهای باقیمانده در جهان است که همچنان از مجازات اعدام علیه این دسته از افراد استفاده می‌کند. این رویه‌ مشمئزکننده است و باید متوقف شود.»
🔺 در گزارش سالانه عفو بین‌الملل درباره مجازات اعدام در جهان که امروز منتشر شد، بر این موضوع تاکید شده که با وجود کاهش تعداد اعدام‌ها در سطح جهانی، ایران همچنان پس از چین دومین مجری بزرگ اعدام در جهان است.
🔺 شایان سعیدپور یکی از ده‌ها زندانی بود که در اواخر ماه مارس در خلال شورش و اعتراض به عدم رسیدگی مناسب مسئولان به ترس از گسترش ویروس کرونا در زندان‌های ایران، از زندان مرکزی سقز گریخت. وی حدود ۳ آوریل دوباره دستگیر و بازداشت شد. عفو بین‌الملل باور دارد که اعدام وی ممکن است اقدامی تلافی‌جویانه از سوی مقامات دادستانی محلی به منظور بازداشتن سایر زندانیان از فکر فرارهای مشابه بوده باشد.
🔺 براساس اطلاعاتی که توسط عفو بین الملل جمع آوری شده، دادستان سقز در روزهای اخیر بارها برای اجرای حکم اعدام فشار آورده بود و حتی از خانواده مقتول خواسته بود که شایان سعیدپور را عفو نکنند. طبق قوانین ایران، خانواده مقتول حق دارد در ازای دریافت دیه قاتل را ببخشد. اجرای احکام زیر نظر دادستانی است.

🔹 دانلود فایل پی‌دی‌اف اطلاعیه مطبوعاتی عفو بین‌الملل به فارسی
https://t.me/Amnesty_International/1604

دژخیمان خامنه‌ای شایان سعیدپور زندانی شورشی را صبح امروز سه‌شنبه ۲اردیبهشت۹۹ در زندان سقز اعدام کردند. وی روز هشتم فروردین از
 زندان فرار کرده و مجدداً روز ۱۷فروردین دستگیر شده بود.
مادر فردی که توسط این زندانی قبل از هجده سالگی به‌قتل رسیده بود به‌درخواست مردم که در مقابل زندان سقز تجمع کرده بودند حاضر به دادن رضایت شد و با بخشش شایان موافقت کرد. اما دادستانی جنایتکار خامنه‌ای با ورود او به زندان و دادن رضایت مخالفت کرده و با وحشی‌گری تمام شایان را که همراه با بیش از هفتاد زندانی از زندان سقز برای نجات خود از مرگ توسط کرونا فرار کرده و هیبت پوشالی رژیم را زیر سؤال برده بود، اعدام کردند.
شایان سعیدپور قرار بود در زندان سنندج اعدام شود، اما رژیم آخوندی برای زهر چشم گرفتن از زندانیان شورشی سقز، وی را صبح امروز در زندان سقز اعدام کرد.
وی روز گذشته همراه با شش زندانی دیگر جهت اجرای حکم جنایتکارانه اعدام به سلولهای انفرادی منتقل شده بودند.

چند روز پیش نیز، رژیم آخوندی حکم اعدام مصطفی سلیمی را اجرا کرد. او نیز از جمله زندانیانی بود که چند روز پس از فرار از زندان سقز، بازداشت و به فاصله کوتاهی اعدام شد.




فراخوان  بین المللی به محكومیت قاطع این جنایت و اقدام فوری برای توقف اعدامها و آزادی زندانیان

بدنبال اعدام این زندانی شورشی مقاومت ایران بار دیگر خواستار محكومیت قاطع این جنایت فجیع و ضد انسانی شد. دبیرخانه شورا روز گذشته نسبت به اعدام قریب الوقوع شماری از زندانیان از جمله شایان سعید پور هشدار داد و خانم مریم رجوی بار دیگر جامعه بین المللی بویژه دبیركل ملل متحد، كمیسر عالی و شورای حقوق بشر و گزارشگران ذیربط ملل متحد را به مداخله فوری برای توقف اعدامها و آزادی زندانیان و ممانعت از فاجعه بزرگ انسانی در زندانهای رژیم فراخواند.
خانم مریم رجوی در توییت های خود نوشت:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر